Wednesday, August 18, 2010

Memori terakhir bersama sahabat


Hari ini hujan renyai.Suasana agak sugul.Jiwaku tidak tenang, entah kenapa. Dari pagi lagi jiwa tak keruan. Buat tu tak kena , buat yang ni tak sedap hati.Ah, abaikan saja.Ya Allah, kuatkan hatiku!
Allah sayangkan dia
Seusai berbuka puasa, aku on kan henset. Banyak Sms yang masuk . Sms miscall banyak, msg dari sahabat2 Maktab Mahmud pun banyak.Di buka salah satu ;
“Salam takziah, kepada rakan-rakan yang mengenali Saudara Ezzat Nazmi, beliau telah kembali ke rahmatullah jam 7.30 malam di Hospital Sultanah Bahiyah.Al-fatihah”..
Allah.Allah. Air jernih menitis mengalir dari kelopak mata.Sebak.
22 Julai 2010 ; memori terakhir
Aku masih ingat lagi tarikh ini dan memori yang terukir pada malam tarikh ini. Setelah selesai konsert Soutul Harakah di Kolej Universiti Insaniah , aku dan akhi suhaimi di sapa al-marhum dan sahabat2 yang lain. Saling berpelukan.Erat sekali. Terubat juga kerinduan untuk bertemu semula dengan al-marhum dan sahabat-sahabat. Kami ke kedai berdekatan untuk berbual lebih panjang sambil menjamah sedikit minuman.
“ Pak Syeikh (Suhaimi)! Amin ! Jom kita pi minum2 dulu.Aduh, rindu betui dengan angpa.Bila lagi la kita boleh berjumpa?Dah la payah nak jumpa.tambah pak syeikh lagi la susah” Ezzat (al-Marhum) yang sudah bersedia di atas motor bersuara dengan nada bersahaja.
“Jom2x! Aku belanja.” Afif Sobri pula menawar.
Malam itu berlalu seperti biasa.Seolah-olah tidak ada apa yang berlaku.tidak sangka malam itu adalah malam terakhir aku menatap wajah putih dan mata al-marhum yang koko.
“ Pohon rimbun itu,
Yang tumbuh ketika dulu ,
Di bumi Ma’hadi yang tercinta,
Ia rendang,
Memayungi kepanasan bersama,
Batang pokoknya kuat,
Sekuat tali persaudaran,
Petang itu,
Rimbunan bergoyang,
Di tiup angin,
Agak deras,
Tatkala itu ,
Satu dedaun yang masih menghijau gugur,
Sujud ke tanah ,
Walau ia masih kehijauan,
Walau ia masih elok,
Apakah daya dedaun itu yang terpilih,
Moga sujud dedaun itu bertunas kebahagian di dunia baru…
Al-Fatihah buat al-Marhum Akhi Ezzat Nazmi.

(Ibnufathani ,
Rabu (Jam 7 pagi).
8 ramadhan 1431H/18 Ogos 2010)
Semoga ruh beliau Dilimpahi Rahmat dan RahimNYA, ALLAH جل جلاله dan ditempatkan bersama-sama para Shalihin dan KekasihNYA, Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم. amin

No comments:

There was an error in this gadget